_

مراحل شتابدهی

_

فراخوان

شتابدهنده فرانیک هر سال دو بار برای پذیرش تیم‌های استارتاپی در حوزه فین‌تک فراخوان می‌دهد. این فراخوان از طریق سایت شتابدهنده و کانال‌های شتابدهنده در رسانه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شود. در این مرحله اطلاعاتی درباره ایده، اندازه بازار، مشخصات تیم و قابلیت مقیاس‌پذیری از هر تیم اخذ می‌شود.

غربال اولیه

پس از اتمام مرحله ثبت‌­نام، مرحله غربال اولیه آغاز می‌شود. در این مرحله درخواست‌­هایی که با احتمال خیلی زیاد قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار مقیاس‌­پذیر را نداشته و یا به وضوح ایده مطرح شده قابلیت اجرایی نداشته باشد، حذف خواهند شد. 

ارزیابی حضوری

پس از غربال اولیه، تیم‌ها و ایده‌های باقیمانده وارد مرحله ارزیابی حضوری می‌شوند. در این مرحله هر یک از تیم‌ها با همه اعضای خود در جلسه ارزیابی حاضر شده و سعی می‌کنند داوران شتابدهنده را که از میان متخصصان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور انتخاب شده و خود از بنیان‌گذاران استارتاپ‌های خوب در کشور هستند برای شروع کار در شتابدهنده قانع کنند.

دوره 3 ماهه پیش‌شتابدهی

تیم‌هایی که بتوانند داوران را برای شروع کار در شتابدهنده قانع کنند، وارد دوره فشرده سه ماهه پیش‌شتابدهی شده و با آنها قرارداد پیش‌شتابدهی منعقد خواهد شد. هدف از دوره پیش‌شتابدهی عبارت است از:
• طراحی ارزش پیشنهادی (value proposition) مناسب برای مشتریان هدف
• تست و اعتبارسنجی تناسب محصول-بازار (product-market fit) از طریق کمینه محصول پذیرفتنی (mvp)

دوره پیش‌شتابدهی، از نظر زمانی، به دو مرحله تقسیم می‌شود:
• یک ماهه: برگزاری کلاس‌های آموزشی فشرده
• دو ماهه: ساخت mvp
تیم‌های منتخب در طول یک ماه اول می‌باید حداقل هفته‌ای سه روز را در محل فضای کار اشتراکی شتابدهنده حضور داشته باشند. در طول این یک ماه به تیم‌ها آموزش‌های لازم، که اساسا هر استارتاپی باید بداند، به صورت فشرده ارائه می‌شود. این آموزش‌ها با هدف آماده کردن تیم‌ها اولا برای طراحی یک ارزش پیشنهادی صحیح و دوما ساختن یک mvp برای تست ارزش پیشنهادی ارائه خواهد شد. همچنین، به تیم‌هایی که اعضایشان کامل نیست کمک خواهد شد که فرد مناسبی را به تیم خود اضافه کرده و تیم را کامل کنند.
همچنین، در طول این دوره، رویدادهایی با محوریت انتقال تجربه با حضور استارتاپ‌های موفق برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این رویدادها این است که تیمها به صورت بی‌واسطه از تجربیات زیسته استارتاپ‌های موفق مطلع شده و درباره چالش‌های پیش‌رویشان با کارآفرینان مشورت کنند.
پس از پایان بخش آموزشی، تیم‌ها دو ماه فرصت دارند تا mvp خود را ساخته و آن را تست کنند. در این مرحله، به هر تیم، با توجه به نوع محصول، یک یا چند منتور تخصصی اختصاص داده خواهد شد تا بتوانند مرحله ساخت mvp را به درستی طی کنند.
جهت تشویق و ایجاد انگیزه در تیم‌ها به سه تیم برگزیده در دوره  پیش‌شتابدهی، جوایز نقدی اعطا خواهد شد.
لازم به ذکر است که در دوره پیش‌شتابدهی هیچ سرمایه نقدی‌ای به تیم‌ها اختصاص داده نخواهد شد. همه خدمات در طول این دوره به صورت غیرنقدی است.

ارزیابی نهایی

پس از پایان دوره سه ماهه پیش‌شتابدهی، تیم‌هایی که نتوانسته‌اند mvp خود را بسازند از فرایند شتابدهی حذف می‌شوند. تیم‌های باقیمانده (که موفق به ساخت mvp شده‌اند) وارد مرحله ارزیابی نهایی می‌شوند. در این ارزیابی، تیم‌ها با ارائه mvp خود باید بتوانند داوران را برای ورود به مرحله شتابدهی قانع کنند.

دوره 4 ماهه شتابدهی

پس از ارزیابی نهایی، تیم‌هایی که mvp خود را با موفقیت تست کرده و بتوانند داوران را برای ادامه کار در شتابدهنده قانع کنند وارد دوره چهار ماهه شتابدهی می‌شوند. هدف از این دوره دستیابی به موارد ذیل است:
• ایجاد جریان درآمدی تکرارپذیر
• حرکت به سوی مقیاس کردن کسب و کار
• ایجاد ساختار شرکتی برای استارتاپ
در این مرحله:
• با تیم‌ها قرارداد شتابدهی منعقد می‌گردد
• تیم‌ها می‌باید به صورت تمام وقت در محل شتابدهنده حضور داشته و بر روی محصول کار کنند
• سرمایه بذری به هر تیم اختصاص می‌یابد
• به تیم‌ها فضای کار اشتراکی اختصاص داده می‌شود
• در صورت امکان، زیرساخت‌های موجود در ملی انفورماتیک و شرکت‌های زیرمجموعه که برای توسعه کسب و کار مورد نیاز است در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد
• بسته به نوع محصول، به هر تیم یک یا چند منتور تخصصی اختصاص می‌یابد
• کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف برای تیم‌ها برگزار می‌شود.

برگزاری جلسه ارائه به سرمایه‌­گذار (demo day)

در پایان دوره شتابدهی جلسه­‌ای با حضور سرمایه­‌گذاران خطرپذیر، سرمایه­‌گذاران فرشته، صندوق­‌های پژوهش و فناوری و اهالی صنعت مالی برگزار شده و در آن تیم‌­های حاضر در دوره شتابدهی محصول خود را به منظور جذب سرمایه راند اول (Series A) به سرمایه­‌گذاران ارائه می­‌کنند. هدف از برگزاری این رویداد این است که تیم­‌ها بتوانند سرمایه مناسبی را برای ادامه کار استارتاپ خود جذب نمایند.