مراحل شتابدهی
فراخوان
شتابدهنده فرانیک هر سال دو بار برای پذیرش تیمهای استارتاپی در حوزه فینتک فراخوان میدهد. این فراخوان از طریق سایت شتابدهنده و کانالهای شتابدهنده در رسانههای اجتماعی اطلاعرسانی میشود. در این مرحله اطلاعاتی درباره ایده، اندازه بازار، مشخصات تیم و قابلیت مقیاسپذیری از هر تیم اخذ میشود.
غربال اولیه
پس از اتمام مرحله ثبتنام، مرحله غربال اولیه آغاز میشود. در این مرحله درخواستهایی که با احتمال خیلی زیاد قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار مقیاسپذیر را نداشته و یا به وضوح ایده مطرح شده قابلیت اجرایی نداشته باشد، حذف خواهند شد.
ارزیابی حضوری
دوره 3 ماهه پیششتابدهی
تیمهایی که بتوانند داوران را برای شروع کار در شتابدهنده قانع کنند، وارد دوره فشرده سه ماهه پیششتابدهی شده و با آنها قرارداد پیششتابدهی منعقد خواهد شد. هدف از دوره پیششتابدهی عبارت است از:
• طراحی ارزش پیشنهادی (value proposition) مناسب برای مشتریان هدف
• تست و اعتبارسنجی تناسب محصول-بازار (product-market fit) از طریق کمینه محصول پذیرفتنی (mvp)
دوره پیششتابدهی، از نظر زمانی، به دو مرحله تقسیم میشود:
• یک ماهه: برگزاری کلاسهای آموزشی فشرده
• دو ماهه: ساخت mvp
تیمهای منتخب در طول یک ماه اول میباید حداقل هفتهای سه روز را در محل فضای کار اشتراکی شتابدهنده حضور داشته باشند. در طول این یک ماه به تیمها آموزشهای لازم، که اساسا هر استارتاپی باید بداند، به صورت فشرده ارائه میشود. این آموزشها با هدف آماده کردن تیمها اولا برای طراحی یک ارزش پیشنهادی صحیح و دوما ساختن یک mvp برای تست ارزش پیشنهادی ارائه خواهد شد. همچنین، به تیمهایی که اعضایشان کامل نیست کمک خواهد شد که فرد مناسبی را به تیم خود اضافه کرده و تیم را کامل کنند.
همچنین، در طول این دوره، رویدادهایی با محوریت انتقال تجربه با حضور استارتاپهای موفق برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این رویدادها این است که تیمها به صورت بیواسطه از تجربیات زیسته استارتاپهای موفق مطلع شده و درباره چالشهای پیشرویشان با کارآفرینان مشورت کنند.
پس از پایان بخش آموزشی، تیمها دو ماه فرصت دارند تا mvp خود را ساخته و آن را تست کنند. در این مرحله، به هر تیم، با توجه به نوع محصول، یک یا چند منتور تخصصی اختصاص داده خواهد شد تا بتوانند مرحله ساخت mvp را به درستی طی کنند.
جهت تشویق و ایجاد انگیزه در تیمها به سه تیم برگزیده در دوره پیششتابدهی، جوایز نقدی اعطا خواهد شد.
لازم به ذکر است که در دوره پیششتابدهی هیچ سرمایه نقدیای به تیمها اختصاص داده نخواهد شد. همه خدمات در طول این دوره به صورت غیرنقدی است.
ارزیابی نهایی
دوره 4 ماهه شتابدهی
• ایجاد جریان درآمدی تکرارپذیر
• حرکت به سوی مقیاس کردن کسب و کار
• ایجاد ساختار شرکتی برای استارتاپ
در این مرحله:
• با تیمها قرارداد شتابدهی منعقد میگردد
• تیمها میباید به صورت تمام وقت در محل شتابدهنده حضور داشته و بر روی محصول کار کنند
• سرمایه بذری به هر تیم اختصاص مییابد
• به تیمها فضای کار اشتراکی اختصاص داده میشود
• در صورت امکان، زیرساختهای موجود در ملی انفورماتیک و شرکتهای زیرمجموعه که برای توسعه کسب و کار مورد نیاز است در اختیار تیمها قرار میگیرد
• بسته به نوع محصول، به هر تیم یک یا چند منتور تخصصی اختصاص مییابد
• کلاسهای آموزشی در حوزههای مختلف برای تیمها برگزار میشود.
برگزاری جلسه ارائه به سرمایهگذار (demo day)
در پایان دوره شتابدهی جلسهای با حضور سرمایهگذاران خطرپذیر، سرمایهگذاران فرشته، صندوقهای پژوهش و فناوری و اهالی صنعت مالی برگزار شده و در آن تیمهای حاضر در دوره شتابدهی محصول خود را به منظور جذب سرمایه راند اول (Series A) به سرمایهگذاران ارائه میکنند. هدف از برگزاری این رویداد این است که تیمها بتوانند سرمایه مناسبی را برای ادامه کار استارتاپ خود جذب نمایند.